Min labb med socker v.13
En sked, pärlsocker, tidtagarur, 3 st glasbägare och vatten.
Hypotes:
Att den med minst pärlsocker löses upp snabbast!
Genomförande:
Jag hällde upp pärlsocker.i 3 st glasbägare och hällde i vatten på ca, 45 C, medans tog jag tid och sedan när allt socker hade lösts upp så stannade jag tidtagaruret.
Resultat:
Den som med minst socker löster upp fortast, den med malla mycket socker löstes upp efter och sista som löstes upp långsammast var den med mest socker.
Slutsats:
Jag hade rätt!!!!!
Min labb med socker v.13
Temperatur C |
Mängd pärlsocker |
Mängd vatten | Tid | ||
45 C | 1. 1 tsk | 1. 2 tsk | 1. 2 min 22 sek | ||
45 C | 2. 0,5 tsk | 2. 2 tsk | 2. 1 min 14 sek | ||
45 C | 3. 1,5 tsk | 3. 2 tsk | 3. 2 min 26 sek | ||
Min socker labb v. 13
Temperatur C |
Mängd pärlsocker |
Mängd vatten | Tid | ||
45 C | 1. 1 tsk | 1. 2 tsk | 1. 2 min 22 sek | ||
45 C | 2. 0,5 tsk | 2. 2 tsk | 2. 1 min 14 sek | ||
45 C | 3. 1,5 tsk | 3. 2 tsk | 3. 2 min 26 sek | ||
Välj en labb med socker v. 13
På nästa labb ska jag använda: 3 st glasbägare, sked som man ska blanda med, pärlsocker, mobil att ta tid med och såklart vatten, varmt vatten!
Såhär ska jag genomföra labben: Jag häller pärlsocker i alla tre bägare men olika mycket, sen häller jag i lika varmt vatten i alla tre bägare och tar tid med mobilen medans jag vispar runt med skeden i bägaren. Sedan skriver jag upp tiderna och ser skillnaden mella alla tider, hur snabbt det gick och vilken mängd som löstes upp snabbast och långsammast.
Socker
När vi var klara var redan håkan klar, men vi kom fram till att han fuskade.
1. Han hade strösocker, som löses lättare upp med varmt vatten.
2. Han hade större skål
3. Han hade en diskborste, som hjälper till sockret att lösa upp.
4. Han hade varmt vatten.
Alltså kom vi fram till också att det skulle gå fortare om man hade varmt vatten.
Sen vi var 4 grupper skulle vi ha vatten i varsin bägare, en grupp skulle ha riktigt varmt, en lite mindere varmt sen lite mer kallt och en iskall. Sen skulle vi ta tid hur lång tid, vi skulle hade lite kallare vatten, + 33 C. Det tog 37 sekunder.
Men det vi lärde oss var: Att lösa upp socker med kallt vatten går mycket lååångsammare än varmt vatten.
Salt och sand
Ida, Idha, Karin, Lina och Ellie.
UPPGIFT
Vi ska komma på ett sätt att separera en salt och sand blandning.
GENOMFÖRANDE
Vi kokade salt och sand blandningen med vatten, vattnet kokade och saltet hamnade på väggarna medans sanden ligger kvar på botten. Vi skrapade bort saltet från väggarna sen och lade det på pappret och tog upp sanden.
DEN FUNKAR
DEM SOM INTE FUNKADE
Försök 1. Vi lägger i sanden och salt blandningen i kaffefiltret. Sen häller vi på vatten och ser om saltet rinner igenom med vattnet och sanden klumpar ihop i kaffefiltret. Sen är dem separerade.
Försök 2. Vi gjorde ett litet hål i filtret och hällde på vattnet och vattnet rann igenom men det separerades inte.
Sand och salt, igen
Sand och salt finns blandat i en bägare nu häller Håkan i varmt vatten. Håkan blandar. Sand på botten och klart vatten. Var är saltet? Vet inte. Nu sätter håkan filter i tratten. Han sätter tratten i en sak som heter e-kolv. Nu häller håkan vatten blandningen på filtret. Det fastnade sand filtret och i filtpappret. Håkan ställer e-kolven på värme plattan, jag tror att saltet befinner sig i vattnet som är i e-kolven. Sanden smakar lite salt. Nu har håkan kokat salt vattnet och nu ser man att bägaren har något vitt i sig, det är saltet.