27-05-2011 Lina labb 3
Material
Mätcylinder, sked, vatten, isbit
Hypotes
Jag tror vattnet höjs när isbiten kommer i, men när isbiten smälter tror jag inte att vattenytan höjs.
Genomförande
Jag stoppade ner isbiten i vattnet och vattnet höjdes 3 ml sedan lät jag isbiten smälta.
Resultat
När isbiten smält höjdes inte vattenytan någonting.
Slutsats
Vattenytan höjs inte för att isen tar lika mycket plats som vattnet som smält. Men när isen flyter på vattenytan höjs den för då tar den inte lika mycket plats innan.
Mätcylinder, sked, vatten, isbit
Hypotes
Jag tror vattnet höjs när isbiten kommer i, men när isbiten smälter tror jag inte att vattenytan höjs.
Genomförande
Jag stoppade ner isbiten i vattnet och vattnet höjdes 3 ml sedan lät jag isbiten smälta.
Resultat
När isbiten smält höjdes inte vattenytan någonting.
Slutsats
Vattenytan höjs inte för att isen tar lika mycket plats som vattnet som smält. Men när isen flyter på vattenytan höjs den för då tar den inte lika mycket plats innan.
27-05-2011 Lina labb 2
Hypotes
När det börjar koka börjar det bubbla, innan ser man små bubblor på bottnen av glaset och det skapas vattenånga.
Genomförande
Jag häller i vatten i en glasbägare till hälften och ställer den på värmeplattan.
När sen väntar jag tills det kokar.
Resultat
Vattnet börjar koka och vatten ångan stiger och kommer ut i luften.
Slutsats
Vattenångan skapas på bottnen och stiger och tillslut ut i luften och då ser vi vatten ångan som kylts ner till små vatten droppar.
När det börjar koka börjar det bubbla, innan ser man små bubblor på bottnen av glaset och det skapas vattenånga.
Genomförande
Jag häller i vatten i en glasbägare till hälften och ställer den på värmeplattan.
När sen väntar jag tills det kokar.
Resultat
Vattnet börjar koka och vatten ångan stiger och kommer ut i luften.
Slutsats
Vattenångan skapas på bottnen och stiger och tillslut ut i luften och då ser vi vatten ångan som kylts ner till små vatten droppar.
27-05-2011 Lina labb 1
Hypotes
Jag tror det kommer bli små bubblor på sidorna och på botten på glaset.
Genomförande
Jag häller vatten i glaset och väntar
Resultat
Det blev små bubblor på sidorna och bottnen på glaset.
Slutsats
De små bubblorna är gaser som vattnet har löst upp. Vattnet är ett bra lösningsmedel.
Jag tror det kommer bli små bubblor på sidorna och på botten på glaset.
Genomförande
Jag häller vatten i glaset och väntar
Resultat
Det blev små bubblor på sidorna och bottnen på glaset.
Slutsats
De små bubblorna är gaser som vattnet har löst upp. Vattnet är ett bra lösningsmedel.
läxa 5.4
1. Ytvattnet som är högst upp på sjöar opch är mer förorenat än grundvattnet och måste renas innan vi dricker det.
2. När man tar vatten från sjön måste man rena det i 4 steg. 1. Där är det grov filtrering, som tar bort allt stort skräp. 2. Sen häller man ner ett klibbigt eller geléaktigt ämne i vattnet, såp att det bildas klumpar som faller till botten, kallas flockning. 3. Sedan får vattnet flyta igenom etyt tjockt lagar sand för att filtrera bort alla föroreningar som är kvar. 4. Nu häller man bakteriedödande medel i vattnet som ofta innehåller klor, eller kloratomer. Sedan upp i vattentornet där vi sedan får vattnet ifrån.
3. Sedan när vi använt vattnet är det smutsigt det renas i 2 steg. 1. Först silas alla stora föroreningar bort, kallas mekanisk rening. 2. Vid den biologiska reningen låter man bakterier rena vattnet och då bildas klumpar som sjunker till botten. 3. Man häller i andra kemiska ämnen som sedan blir klumpar och sjunker.
4. Vi renar vattnet innan vi använder det för att vi inte ska få i oss föroreningar och då kan vi bli sjuka.
5. Vi renar vattnet så att det inte kommer ut och sedan skadar fiskar och andra växter.
6. Kolla uppg. 2&3
''hjärnan'' Jag tror att på stenåldern tog dem vattnet genom brunnar som är direkt från grundvattnet som är naturligt filtrerat. Eller så tog dem från bäckar och åar som också är renat naturligt.
2. När man tar vatten från sjön måste man rena det i 4 steg. 1. Där är det grov filtrering, som tar bort allt stort skräp. 2. Sen häller man ner ett klibbigt eller geléaktigt ämne i vattnet, såp att det bildas klumpar som faller till botten, kallas flockning. 3. Sedan får vattnet flyta igenom etyt tjockt lagar sand för att filtrera bort alla föroreningar som är kvar. 4. Nu häller man bakteriedödande medel i vattnet som ofta innehåller klor, eller kloratomer. Sedan upp i vattentornet där vi sedan får vattnet ifrån.
3. Sedan när vi använt vattnet är det smutsigt det renas i 2 steg. 1. Först silas alla stora föroreningar bort, kallas mekanisk rening. 2. Vid den biologiska reningen låter man bakterier rena vattnet och då bildas klumpar som sjunker till botten. 3. Man häller i andra kemiska ämnen som sedan blir klumpar och sjunker.
4. Vi renar vattnet innan vi använder det för att vi inte ska få i oss föroreningar och då kan vi bli sjuka.
5. Vi renar vattnet så att det inte kommer ut och sedan skadar fiskar och andra växter.
6. Kolla uppg. 2&3
''hjärnan'' Jag tror att på stenåldern tog dem vattnet genom brunnar som är direkt från grundvattnet som är naturligt filtrerat. Eller så tog dem från bäckar och åar som också är renat naturligt.
läxa 5.3
1. När en vätska blir till gas utan att kokas kallas det att den avdunstar.
2. Vatten ångan syns inte. Men det är små droppar som åker upp i himmlen och bildar moln.
3. När vattnet avdunstar är det under kokboken. Det är slumpen att några molekyler får högre fart än de andra.
4. När solen lyser på vattnet avdunstar vattnet och bildar moln. Molnen stiger och stiger medans de blir tyngre. Vid bergen blir de så tunga att de släpper allt och då börjar det regna. Regnet åker ner i bäckar, åar och sjöar och sedan ut i havet igen.
5. Vi dricker inte samma vatten som dinosaurierna gjorde. Det säger vissa men vi gör inte det. Eftersom vattnet ständigt reagerar med andra ämnen, te.x ett äpple växer och skapar socker. När vi äter det förbränns det i vår mage och skapar vattenmolekyler.
Men, vi kan ha druckit samma vattenmolekyl som en dinosaurie!
''hjärnan'' När vattnet ligger på vattenbottnen löser det upp salter i berggrunden.
2. Vatten ångan syns inte. Men det är små droppar som åker upp i himmlen och bildar moln.
3. När vattnet avdunstar är det under kokboken. Det är slumpen att några molekyler får högre fart än de andra.
4. När solen lyser på vattnet avdunstar vattnet och bildar moln. Molnen stiger och stiger medans de blir tyngre. Vid bergen blir de så tunga att de släpper allt och då börjar det regna. Regnet åker ner i bäckar, åar och sjöar och sedan ut i havet igen.
5. Vi dricker inte samma vatten som dinosaurierna gjorde. Det säger vissa men vi gör inte det. Eftersom vattnet ständigt reagerar med andra ämnen, te.x ett äpple växer och skapar socker. När vi äter det förbränns det i vår mage och skapar vattenmolekyler.
Men, vi kan ha druckit samma vattenmolekyl som en dinosaurie!
''hjärnan'' När vattnet ligger på vattenbottnen löser det upp salter i berggrunden.
läxa 5.2
1. Molekylformeln för vatten är H2O.
2. Vattnet är som tyngst vid temeraturen +4 C.
3. Isen flyter på vattnet för att det är lättare än flytande vatten. Isen är viktig för djur, för där kan dem vila. Om det inte fanns is skulle inte alla djur t.ex. isbjörnar orka simma hela tiden.
4. Ytspänning är det som är högst upp på vattnet. Det är en onsynlig hinna på vattnet. Det är det som håller ihop vattnet. Vi kan se att det är ytspänning när en ''spindel flyter fram på ytspänningen.
5. Värme kapacitet menas med att olika ämnen är olika lätta att värma upp och kyla ner. Vattnet har hög värmekapacitet för att vattnet håller kvar värmen lätt.
2. Vattnet är som tyngst vid temeraturen +4 C.
3. Isen flyter på vattnet för att det är lättare än flytande vatten. Isen är viktig för djur, för där kan dem vila. Om det inte fanns is skulle inte alla djur t.ex. isbjörnar orka simma hela tiden.
4. Ytspänning är det som är högst upp på vattnet. Det är en onsynlig hinna på vattnet. Det är det som håller ihop vattnet. Vi kan se att det är ytspänning när en ''spindel flyter fram på ytspänningen.
5. Värme kapacitet menas med att olika ämnen är olika lätta att värma upp och kyla ner. Vattnet har hög värmekapacitet för att vattnet håller kvar värmen lätt.
läxa 5.1
1. Min kropp består ungefär av 67% vatten.
2. I genomsnitt använder varje person i sverige 200 liter varje dag.
3. 97% av allt vatten på jorden är saltvatten, 2,1% är inlandsisar och glaciärer, grundvattnet 0,59% och lite i sjöar, floder och atsmofären.
4. Vattnet är viktigt, inte bara till att dricka! Utan det finns när vi går på toa, duschar, och transporterar olika gods på haven.
5. Om jordytan var 90% av allt på hela jporden skulle nog vi ha vattenbrist, överallt på jorden.
2. I genomsnitt använder varje person i sverige 200 liter varje dag.
3. 97% av allt vatten på jorden är saltvatten, 2,1% är inlandsisar och glaciärer, grundvattnet 0,59% och lite i sjöar, floder och atsmofären.
4. Vattnet är viktigt, inte bara till att dricka! Utan det finns när vi går på toa, duschar, och transporterar olika gods på haven.
5. Om jordytan var 90% av allt på hela jporden skulle nog vi ha vattenbrist, överallt på jorden.