Min labb med socker v.13

Material:

En sked, pärlsocker, tidtagarur, 3 st glasbägare och vatten.

Hypotes:
Att den med minst pärlsocker löses upp snabbast!

Genomförande:

Jag hällde upp pärlsocker.i 3 st glasbägare och hällde i vatten på ca, 45 C, medans tog jag tid och sedan när allt socker hade lösts upp så stannade jag tidtagaruret.


Resultat:

Den som med minst socker löster upp fortast, den med malla mycket socker löstes upp efter och sista som löstes upp långsammast var den med mest socker.

Slutsats:

Jag hade rätt!!!!!

Min labb med socker v.13



Temperatur C

Mängd
pärlsocker

Mängd vatten Tid






45 C 1. 1 tsk
1. 2 tsk 1. 2 min 22 sek
45 C 2. 0,5 tsk
2. 2 tsk 2. 1 min 14 sek
45 C 3. 1,5 tsk
3. 2 tsk 3. 2 min 26 sek







Min socker labb v. 13



Temperatur C

Mängd
pärlsocker

Mängd vatten Tid






45 C 1. 1 tsk
1. 2 tsk 1. 2 min 22 sek
45 C 2. 0,5 tsk
2. 2 tsk 2. 1 min 14 sek
45 C 3. 1,5 tsk
3. 2 tsk 3. 2 min 26 sek







Välj en labb med socker v. 13

På nästa labb ska jag använda: 3 st glasbägare, sked som man ska blanda med, pärlsocker, mobil att ta tid med och såklart vatten, varmt vatten!

Såhär ska jag genomföra labben: Jag häller pärlsocker i alla tre bägare men olika mycket, sen häller jag i lika varmt vatten i alla tre bägare och tar tid med mobilen medans jag vispar runt med skeden i bägaren. Sedan skriver jag upp tiderna och ser skillnaden mella alla tider, hur snabbt det gick och vilken mängd som löstes upp snabbast och långsammast.





Socker

Vi skulle göra en undersökning om att lösa upp socker bitar i vatten, vi fick varsin små bägare med kallt vatten och skulle ha i 2 stycken socker bitar och sen skulle vi röra runt med en sked medans vi tog tid hur lång tid det tog för dem att lösa upp.
När vi var klara var redan håkan klar, men vi kom fram till att han fuskade.

1. Han hade strösocker, som löses lättare upp med varmt vatten.
2. Han hade större skål
3. Han hade en diskborste, som hjälper till sockret att lösa upp.
4. Han hade varmt vatten.

Alltså kom vi fram till också att det skulle gå fortare om man hade varmt vatten.
Sen vi var 4 grupper skulle vi ha vatten i varsin bägare, en grupp skulle ha riktigt varmt, en lite mindere varmt sen lite mer kallt och en iskall. Sen skulle vi ta tid hur lång tid, vi skulle hade lite kallare vatten, + 33 C. Det tog 37 sekunder.

Men det vi lärde oss var: Att lösa upp socker med kallt vatten går mycket lååångsammare än varmt vatten.

Diagram

Salt och sand

Ida, Idha, Karin, Lina och Ellie.

 

UPPGIFT

 

Vi ska komma på ett sätt att separera en salt och sand blandning.

 

GENOMFÖRANDE

 

 

 

Vi kokade salt och sand blandningen med vatten, vattnet kokade och saltet hamnade på väggarna medans sanden ligger kvar på botten. Vi skrapade bort saltet från väggarna sen och lade det på pappret och tog upp sanden.

 

DEN FUNKAR

 

DEM SOM INTE FUNKADE

 

Försök 1. Vi lägger i sanden och salt blandningen i kaffefiltret. Sen häller vi på vatten och ser om saltet rinner igenom med vattnet och sanden klumpar ihop i kaffefiltret. Sen är dem separerade.

 

 

 

Försök 2. Vi gjorde ett litet hål i filtret och hällde på vattnet och vattnet rann igenom men det separerades inte.

 

Sand och salt, igen

Sand och salt finns blandat i en bägare nu häller Håkan i varmt vatten. Håkan blandar. Sand på botten och klart vatten. Var är saltet? Vet inte. Nu sätter håkan filter i tratten. Han sätter tratten i en sak som heter e-kolv. Nu häller håkan vatten blandningen på filtret. Det fastnade sand filtret och i filtpappret. Håkan ställer e-kolven på värme plattan, jag tror att saltet befinner sig i vattnet som är i e-kolven. Sanden smakar lite salt. Nu har håkan kokat salt vattnet och nu ser man att bägaren har något vitt i sig, det är saltet.


RSS 2.0